tiistai 5. huhtikuuta 2016

E-KIRJA?

Nyt rakkaat lukijat. Haluan kuulla teidän vinkkejä, suosituksia ja kokemuksia liittyen e-kirjoihin.

Olen muutaman e-kirjan lukenut elämäni aikana. E-kirjat olen lainannut kirjastomme e-kirja valikoimasta. Voin kertoa ettei se valikoima ole kovin kummoinen, ainakaan vielä. Testasin myös juuri Scribd:n ilmaisen kuukauden verran. Scribd:n valikoima on hyvä, sillä siellä on juuri niitä englanninkielisiä kirjoja joita olen halunnut jo kauan lukea. En kumminkaan halunnut käydä kyseisestä sovelluksesta maksamaan, sillä en pitänyt uudistuksesta jolla Scribd rajoittaa luettavien kirjojen määrää. Enkä myöskään saa kyseisiä kirjoja itselleni pysyvästi. Minua myös stressaisi valtavasti sovelluksen kuukausimaksut.. luultavasti en pystyisi lukemaan enää mistään muualta kuin sieltä.

Latasin eilen Amazon Kindlen puhelimeeni ja siitä olen vielä hyvin hyvin pihalla. Onko teillä kokemusta Kindlestä? Oletteko tehneet hyviä löytöjä sieltä? Mitä nyt vilauksella katsoin, niin aika samoissa hinnoissa mennään (suosituissa) kirjoissa siellä, kuin jos tilaisin paperisen version itselleni kotiin.

Tilasin tänään myös pari ilmaista kirjaa Google Play kaupasta puhelimellani. Ymmärtääkseni ne kirjat jää luettavaksi sinne Play kauppaan? Enkä käytännössä saa niitä puhelimeeni? Kysymysmerkit siksi, koska en todellakaan ole varma enkä ymmärrä. :D Ja tarvitsenko netin siihen, jos haluan ne lukea?

Omistan iPadin jolle välillä lainaan kirjaston e-kirjoja. Kun olen lainannut ne iPadille, en saa niitä enään lainattua puhelimelleni. Puhelin on kumminkin se joka kulkee aina mukanani, joten olen mielummin ladannut kirjoja sille. iPadilta olisi taas paljon mukavampi lukea verrattuna siihen, että tihrustan puhelimeni pieneltä näytöltä.

Olisi helppoa, jos kaikki e-kirjat olisivat samassa paikassa. Täytyykö minun siis hankkia lukulaite? Onko teillä kokemuksia lukulaitteista? Kertokaa plussia ja miinuksia! Itse koen toisaalta turhaksi hankkia melkein 100e maksavan lukulaitteen, kun kuitenkin omistan jo iPadin.

Minulla tosiaan alkaa loppua tila hyllystäni, siksi koen, että osa kirjoista kannattaisi hankkia e-kirjoina. Pelottaa vain hommata e-kirja, koska pelkään sen häviävän taivaan tuuliin siinä vaiheessa kun nykyinen puhelimeni/lukulaite/iPad häviää tai hajoaa tai vaihtuu. :D

Nyt tulee kyllä niin sekalaista tekstiä, enkä voi tälle mitään. Toivon kumminkin, että kerrotte omia kokemuksianne e-kirjoista ja niiden kannattavuudesta. :) Kiitos jo etukäteen!

12 kommenttia :

  1. Kindle appia sekä Google Booksia noin kaksi vuotta käyttäneenä voin tarjota oman käyttökokemukseni molemmista. Positiiviset kokemukset ovat olleet.

    Google Playn kirjat ovat sekä omassa puhelimessasi sekä Google Playn käyttäjätililläsi. Voit lukea niitä siis ilman nettiyhteyttä milloin vain ja millä laitteella tahansa, kunhan kirjat ovat synkronoituneet laitteelle. Synkronoinnilla meinaan siis sitä, että nettiyhteys on sen verran käytössä että kirjat latautuvat Google Playlta laitteellesi. Tämä tapahtuu automaattisesti kirjan oston/latauksen yhteydessä, kun avaat lukusovelluksen ja klikkaat kirjaa.

    Kindleä minä olen käyttänyt reilusti enemmän, ja sitäkin ihan vain koneella sekä kännykällä Kindle appina. Pitäis kyllä Kindlen lukulaite varmaan joskus hommailla, sillä meinaa kännykän muistia viedä vähän liikaa :D Minulla on Kindlellä melkein 400 kirjaa, osa ostettuja, osa ilmaisia. Se toimii samalla periaatteella, että kun ostat/lataat kirjoja Amazonilta ne synkronoituvat Kindle appiin kännykällesi. Kun kirja on kännykälläsi voit lukea ilman nettiä.

    En voi sanoa, että lukulaite olisi ihan välttämätön, mutta jos nyt kovasti innostut e-kirjoista ja latailet niitä paljon, kannattaa ehkä alkaa harkita laitteen hankkimista. Itse olen tähän asti pärjännyt kännykällä, mutta kun noita kirjoja alkaa olemaan satoja meinaa käydä vähän kännykän käyttöjärjestelmän ja tallennustilan päälle. Sen puoleen olen vähän tuumaillut Kindlen lukulaitteen hankkimista.

    Toivottavasti oli edes vähän apua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, kiitos paljon! Tämä auttoi huomattavasti! :) Jos sinä olet pärjännyt ilman lukulaitetta tähän asti niin sitten pärjään minäkin vielä. :D

      En oo vielä yhteenkään ilmaiseen kirjaan Kindlellä törmännyt. En kyllä ole kuin tuota Kindlen app sovellusta käyttänyt. Nettisivua äsken vilkaisin, mutta vaikutti todella sekavalta. :D Today's Deals on varmaan se mistä olet tehnyt löytöjä? Muita vinkkejä? :D

      Poista
    2. Kindle appista ei siis suoranaisesti niitä kirjoja löydy, vaan sillä lähinnä vain luetaan niitä ladattuja kirjoja. Amazonin sivut tulee kyllä tutuksi kun niillä tarpeeksi usein surffailee :D Today's Dealsistä ja Month's Dealsistä joo aika usein löytyy mielenkiintoisia kirjoja ja sitten ihan vaan kuin selaisee satunnaisesti niitä kirjoja usein löytyy kaikenlaisia ilmaisia teoksia. Ne ilmaiset kirjat harvemmin ovat sellaisia tunnettuja , oikeita julkaistuja kirjoja, vaan omakustanteisia alottelijoiden teoksia, mutta ihan helmiä saattaa niistäkin löytyä. Mutta jos esim. kirjoitat hakukenttään jonkun kirjan nimen, klikkaa e-kirjan vaihtoehto esiin ja siinä alempana on liuta useita samantyyppisiä kirjoja niin sieltä kun selailee eri teoksia saattaa törmätä hyviin tarjouksiin ja vastaavaa. Kirjoja voit alkaa Kindlelle latailemaan siten että teet Amazonille tunnukset ja annat maksukorttisi tiedot sinne. Kun lataat kirjan, maksu otetaan tililtäsi ja kirja ilmestyy Kindle appiin. Minulle Amazonilla asiointi on ollut tosi helppoa (mistä lähes 400 ladattua teosta kertookin :D), joten opit varmasti nopeasti käytön :)

      Poista
    3. Ai kyllä mie jotain storea sillä Kindle appilla selailin :'DD kiitos älyttömästi näistä vinkeistä! :) Olen taas hieman viisaampi :)

      Poista
  2. Itselläni on Kindle-lukulaitteena, sovelluksena kännykässä ja iPadilla, ja siitä olen pitänyt siksi, että siellä on hyvin laaja valikoima kirjoja, etenkin niitä minun pitämiäni nuorten aikuisten kirjoja :) On myös kivaa, kuinka Kindle synkkaa itsensä joka laitteelle. Jos tykkää lukea suomalaista (tai suomeksi) kirjallisuutta, Kindle on kyllä surkea vaihtoehto.

    Ja eiväthän ne kirjat valitettavasti sähköisesti ole mitään erityisen halpoja :( Ilmaisia kirjoja Kindlellä ovat lähinnä aloittelevien kirjailijoiden teokset. Minä en kuitenkaan halua enää fyysisiä kirjoja kuin harvoissa tapauksissa enkä siksi harmittele niin tuota hintaeroa. Huonosti nidotut pokkarit tuppaavat kestämään aikaa huonommin kuin Kindlen kirjat minun käytössäni :D Itsehän toimin Kindlellä siten, että mietin minkä kirjan haluan lukea (esim. Goodreadsissa) ja ostan sen. En selaile mitään listoja ja jokaisella laitteella kirjojen osto on ollut tähän mennessä aika helppoa enkä ole kokenut sekavaksi kauppojen tekoa.

    Olen myös ostellut e-kirjoja Adlibriksestä, valikoimat ovat vielä ainakin huonot, mutta ehkäpä se siitä. Niitä lueskelen samalla sovelluksella millä kirjastonkin e-kirjoja eli Adoben Digital Editionsilla (puhelin) tai Bluefirella (iPad).

    GooglePlaysta ei ole kokemuksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kata kun jaoit oman kokemuksesi e-kirjoista! Ja annoit vinkkejä :) Selventi taas oman pääni ajatuksia :D.. Ja kiitos kun kirjoitit iPadin oikein, niin huomasin mikä omassa tekstissä näytti niin hassulta :'DD

      Poista
    2. Haha, enpä tuollaista iPadi-juttua edes huomannut tekstin seassa :D

      Joo, kyllä se siitä lähtee! Se kyllä järkytti minuakin aikoinaan, että ne e-kirjat tosiaan maksoivat niin paljon :D Ajattelin, että olisi selkeä ero, kun ei sitä fyysistä kopiota itselle saa. Minne lienee raha katoaa siinä välissä.. :D

      Poista
    3. Toivon, että tuohon kirjojen hintaan tulisi enemmän kilpailua ja kirjat halpenisi.. Voisin itsekin näin päätyä ennemmin ostamaan sen e-kirjan. Miulla onneks paperiset kirjat pysyy suht hyvässä kunnossa useammankin lukukerran :D

      Poista
  3. Mä olen yrittänyt kokeilla e-kirjojen ihmeellistä maailmaa, mutta yhden 50-sivuisen kirjan olen saanut tähän mennessä luettua :D Laitteena käytän puhelintani koska muita ei ole, ja en tykkää lukea sillä. Teksti on pientä ja en osaa orientoitua samaan lukumoodiin kuin kirjan kanssa. Minulla kuitenkin on 4 kirjaa ostettuna puhelimelle, joten toivon että jossain vaiheessa saan ne luettua :D Käytän Adlibris Digiä ja iBooksia lukualustoina, joten noista muista minulla ei ole mitään hajua :s Mutta tuntuu, että minä pysyn vannoutuneena paperikirjojen kannattajana ja ostan sitten vaan lisää kirjahyllyjä (ihan kohta ollaan ongelmissa tilanpuutteen takia...) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon todennu tän puhelimesta lukemisen hyväks silloin, kun poikaystävä käy jo nukkumaan, mutta ite haluisit vielä sängyssä jotain lukea. Kun lukee e-kirjaa ja vielä yöasetuksilla, ei häiritse toista :D Mutta kyllä minäkin mielummin luen paperikirjoja :D ja voi sitä riemua kun uusi kirja putoaa postilaatikosta :'D Ajattelin, että Amazonilta voisin lukea näitä halpoja kirjoja. Onpahan jotain luettavaa puhelimessakin. Eli en siis vielä ole luovuttamassa paperikirjojen suhteen.. Tosin miulla ei enää mahdu mihinkää lisää kirjoja. Eikä edes kirjahyllyä :D Jotain pitäisi keksiä tälle ongelmalle ja pian! Nyt kyllä voisin vihdoin kokeilla sitä siun taktiikkaa lukea 5 kirjaa omasta hyllystä ja sitten saa ostaa yhden uuden :)

      Poista
  4. Hankin pari kesää sitten Kobon. Se on hätävara, e-kirja ei tunnu miltään. Vihaan sen mustavalkoisuutta, ei edes kansia näe värillisenä. Kamaluus. Minä vaan haluan käsiini kirjan, kääntäää sivuja jne. Toivoton, joo.

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ! :)