perjantai 21. heinäkuuta 2017

NICOLA YOON - KAIKKI KAIKESSA


Ehkä kaikkea ei voi ennustaa, mutta jotakin voi. Kuten esimerkiksi sen, että olen rakastumassa Ollyyn. Ja siitä tulee lähes varmasti katastrofi.

Maddy on tyttö, joka on allerginen koko maailmalle. Hän sairastuu jo pelkästään henkäyksestä ulkoilmaa. Sairautensa vankina hän pysyy kotonaan, puhtaan ilman kuplassa. Eräänä päivänä naapuriin muuttaa poika. Ikkunasta Maddy näkee Ollyn ja Olly Maddyn. Maddy ymmärtää, että eläminen tarkoittaa muutakin kuin hengissä pysymistä. Joskus rakkaus on kaikki kaikessa: Olly on riski, joka Maddyn on pakko ottaa.


Ostin kirjan siskolleni joululahjaksi 2015 ja koko ajan on ollut mielessä, että mun pitää tämä lainata häneltä ja lukea. Kunnes sitten viime vuoden lopulla sain selville, että kirjasta on tulossa suomennos ja vielä elokuva! Maltoin siis jotenkin odottaa tätä suomennosta ja heinäkuun lämpiminä päivinä tähän tartuin. Kaipasin helppoa ja nopeaa luettavaa ja sitä tämä kirja minulle tarjosi.

"Olen lukenut paljon enemmän kirjoja kuin sinä. Ihan riippumatta siitä, montako olet lukenut. Olen lukenut enemmän. Usko pois. Minulla on ollut aikaa." s.7

Maddy ei ole poistunut kotoaan moneen moneen vuoteen. Hän ei voi. Hän sairastuisi niin pahasti, että voisi kuolla. Hän on allerginen kaikelle. SCID on sairaus joka aiheuttaa immuunipuutoksen, joten mikä tahansa voisi laukaista sairauden. Hän käy kotoa käsin koulua Skypeä hyödyntäen. Lääkäri äiti tarkkailee ja valvoo tytärtään ja hänen elintoimintojaan jatkuvasti. 

Oon kyllä fiiliksissä, että näitä YA-kirjoja suomennetaan! Lisää Lisää Lisää! Ennen kirjaan tarttumista ajattelin tämän muistuttavan paljon John Greenin Tähtiin kirjoitettua virhettä. Olihan tässä samaa tyyliä, mutta kuitenkin aivan erilainen. Mutta voisin kuvitella, että jos pidät Greenin kirjasta, pidät myös tästä. 

Mulla kävi tämän kirjan kanssa niin, että viihdyin tämän parissa, mutta tarinassa jokin pisti silmiin ja pahasti. En yleensä jaksa liikoja ajatella, onko jokin tarina uskottava vai ei. Mutta, tässä sitä ajattelin väkisinkin. Myös kirjan loppu on sellainen, josta en ole vieläkään varma pidinkö vai en. Olin etukäteen tietoinen, että lopussa tulee tapahtumaan jotain ja osa lukijoista on ollut yllättyneitä ja osa sen on arvannut. Itse varauduin paljon pahempaan, kuin mitä loppupeleissä tuli vastaan.

Kirjaa on mukava lukea, sillä sivut kääntyvät vauhdilla. Osa sivuista on täytetty piirroksilla, sähköpostiviesteillä, kaavioilla ym. mukavasti vaihtelevilla jutuilla. Ja onhan tää nyt ällösöpöä tekstiä aina välillä. :D Pidin Maddysta päähenkilönä kovasti, eikä Ollykaan tökkinyt pahasti.

"Olin onnellinen ennen kuin tutustuin Ollyyn. Mutta nyt olen elossa ja se on eri asia." s.189

Harmi etten ehtinyt käydä katsomassa elokuvaa leffateatterissa. Nyt täytyy oottaa vielä muutama kuukausi, että elokuva tulee ostettavaksi/vuokrattavaksi. TÄSSÄ vielä linkki leffan traileriin, jos se jollakin meni ohi. 

Nicola Yoon kiinnostaa kirjailijana edelleen ja hänen seuraava teos The Sun Is Also A Star löytyy omasta hyllystä. Siihen pääsen käsiksi toivottavasti pian!

Kiitos kustantajalle arvostelukappaleesta!

Arvosana: 
Teos: Kaikki kaikessa
Kirjailija: Nicola Yoon
Sivuja: 319
Kustantaja: Tammi
Mistä: Arvostelukappale

Helmet lukuhaaste 2017: 42. Esikoisteos
Popsugar reading challenge: 37. A book that's becoming movie in 2017

4 kommenttia :

  1. Mulle tuli huijattu olo siitä kuinka tämä päättyi :--D Mut aika lailla samoilla fiiliksillä ollaan tästä!
    ps. ihana tuo kuppi funko! <3 __ <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo vähän kyllä sellanen fiilis tuli itellekkii :D Tuli olo, että kirjailija teki liian helpon lopun.
      Ja Kuppi on ihana, niin pieni ja söpö<3

      Poista
  2. Musta tää kirja oli kivaa ja helppoa luettavaa, mutta loppuun olin kyllä pettynyt ja arvasinkin sen myös jo etukäteen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä tää todellakin oli :) Ja joo, sama täällä :D loppuun hieman petyin vaikka en sitä arvannutkaan etukäteen :D

      Poista

Kiitos kommentista ! :)